Dit is Kirra

Wij ontwikkelen websoftware voor het maken en beheren van websites. We bieden daarmee een webplatform voor content management, website-analyse en maildoeleinden. Intelligente en gebruiksvriendelijke software die je na oplevering van een site ook helpt die site continu te verbeteren. Wij bieden de tools om intelligent met content om te gaan, geïntegreerd in het CMS.

Kirra is voortgekomen uit de software-ontwikkelafdeling van iWink en sinds 2011 zelfstandig.

meer over Kirra

Aanleiding campagneJuni '12

Sinds maart 2012 hebben we een eigen gezicht. We werken hard aan het beste pakket voor het bouwen en beheren van websites en intranetten. Hoe goed dat pakket is weten wij en onze honderden klanten. De buitenwereld weet alleen nog veel te weinig over ons. Dat moet veranderen. Daarom willen we Kirra onder de aandacht brengen onder bureaus die onze partners kunnen worden.

Bijvoorbeeld marketing- & reclamebureaus. Dit type bureaus hebben het beeld dat de meeste softwarebedrijven saai en technisch zijn en weinig weten van goede, mooie en gebruiksvriendelijke websites. We moeten dus met bewijslast komen dat wij anders zijn. Dat we snappen waar het om draait in hun branche. Daarnaast zoeken we een dame of heer die consistente communicatie met partners gaat verzorgen en de buitenwereld voortdurend gaat informeren over wat we doen, voor wie en welke resultaten we daarmee behalen.

Uitdaging Juli '12

Kirra moet als merk meer lading krijgen. Onze naam zal niet opvallen of aanspreken op een vacaturesite met allemaal grote bedrijven. We zijn nog een startup. Daarom moeten we een campagne bedenken waar mensen over gaan praten en waardoor mensen dus ook over Kirra gaan praten. Deze buzzmarketingcampagne moet als resultaat een topcollega opleveren, maar tegelijk ook bewijslast vormen naar potentiële partners. Een campagne rondom een vacature dus, die bewijst dat we verre van saai zijn. Tenslotte moeten we deze campagne ook kunnen verwerken in een film die ook nog langere tijd na de campagne inzetbaar is om te laten zien wie we zijn.

Een campagne rondom een vacature dus, die bewijst dat we verre van saai zijn.

Sparringpartner Aug '12

We schrijven zelf een script voor een mogelijke campagne en verwerken dit in een pitch-opdracht voor een aantal marketing- & reclamebureaus. We streven naar het beste resultaat, dus zoeken we een creatieve sparringpartner voor de puntjes op de i. Bureau N8W8 uit Groningen wint de pitch. Volgens hen hebben we zelf al een goed beeld bij de campagne, maar mist er nog wat: 'We weten dat jullie voor fantastische klanten werken, maar die zien we nergens!'. Een goed punt, dus besluiten we in de campagne ook te focussen op onze klanten.

Strategie Sept - Okt - Nov '12

We willen dat de eerste kennismaking met ons er één is om niet meer te vergeten. Voor de sollicitanten, maar dus ook voor iedereen die ons leert kennen door het zien van de vacature. Daarom vragen we een aantal van onze klanten of ze willen meewerken aan onze campagne.

We kiezen drie bekende klanten en voor de bereikbaarheid niet allemaal in Groningen. Dierenpark Emmen, FC Groningen en N.V. Nederlandse Gasunie willen graag meewerken en stellen speciaal voor ons locaties beschikbaar die normaal nooit toegankelijk zijn. Zo kan je solliciteren tussen de nijlpaarden, op het gras van FC Groningen of in de boardroom van de Gasunie!

Deze prachtige locaties leggen we vast om te verwerken in de campagne. We hopen natuurlijk dat deze bijzondere campagne ook bijzondere sollicitaties oplevert.

De vacaturetekst steken we vervolgens vrij pittig in met zinnen als: 'We zoeken de beste brandmanager.' en 'Overtuig ons eerst met je sollicitatie. Laat zien wie je bent en wat je kunt!'. Op dit moment krijg je al snel honderden reacties op een marketing- en communicatievacature. Het is ondoenlijk om daaruit iemand te selecteren. De pittige insteek is dus een bewuste keuze. Degenen die niet ambitieus genoeg zijn solliciteren daardoor hopelijk niet. Je moet een beetje lef hebben om bij ons te werken.

De sollicitanten kunnen zelf kiezen waar ze willen solliciteren. Op elke locatie voert een ander teamlid de gesprekken, zodat er geen eenzijdig beeld ontstaat. Als constante factor zal Marc Schriemer (mede-eigenaar) wel bij elke locatie aanwezig zijn om zo alle sollicitanten te zien.

Als de brandmanager is gekozen willen we aan iedereen laten weten wie ons team komt versterken en dat we daar trots op zijn. Zakelijk Groningen komt o.a. bij elkaar in Martiniplaza tijdens wedstrijden van Gasterra Flames, beiden ook klanten van Kirra. Onze uiteindelijke brandmanager zal zijn/haar contract tekenen op het basketbalveld in de rust van de wedstrijd. Alle personen op de businesstribune krijgen bij binnenkomst en kaartje van Kirra waarop ze een felicitatie aan onze nieuwe brandmanager kunnen schrijven. Bij inlevering van dit kaartje aan de bar ontvangen ze een drankje om te proosten op ons nieuwe teamlid.

Ingezette media Dec - Jan '12

Kirra ontwikkelt een unieke landingspagina voor de campagne. Online dus, hoe kan het ook anders. Een link naar deze pagina met een foto van Marc Schriemer met een slang om zijn nek in de dierentuin verspreiden we via onze social media kanalen Twitter en Facebook. Minimale inzet van media dus met de bedoeling dat het onze volgers aanzet tot spontaan delen.

Sollicitatieproces Jan - Feb '12

We zetten de campagne online en ook de offline media pakte dit op. Onze vacature verspreidt zich dus snel. We krijgen hele originele sollicitaties binnen, precies waar we op hoopten! Zo ontvangen we een cv compleet opgemaakt in dierenparksfeer, een voetbal als knipoog naar de Euroborg en fortune cookies met persoonlijke teksten over de sollicitant. Alle 60 sollicitaties bekijken en beoordelen we met het hele team. Dit levert inzichten vanuit meerdere invalshoeken op weten we, want zo werken we ook aan projecten.

Er zitten zoveel goede sollicitaties tussen dat we besluiten de eerste gesprekken in te steken als speeddates van 15 minuten. Om te voorkomen dat we in die korte tijd geen juiste indruk krijgen verrast een van de sollicitanten ons tijdens deze speeddate met een compleet Kirra Magazine! Dat 15 minuten kort is beseften wij ook. Daarom geven we elke kandidaat naast het korte gesprek ook een onverwachte opdracht onder tijdsdruk. Op basis van hoe goed de kandidaten luisteren, schrijven en de opdracht mondeling toelichten proberen we hen sneller te doorgronden. Na dit gesprek krijgt elke sollicitant een shirt mee met de tekst: 'KEEP CALM AND KIRRA ON'. Als aandenken, maar ook als oppepper voor het geval hij/zij niet doorgaat naar de volgende ronde.

Na de speeddates overleggen we weer met het hele team en blijven er 3 sollicitanten over. Deze nodigen we uit op kantoor voor een meer strategisch beschouwend gesprek met 2 directieleden. Een gesprek waarin de nadruk vooral op de inhoudelijke expertise en academische scherpte ligt. Daarnaast laten we de sollicitanten vast het kantoor zien en kennismaken met de collega's.

Uiteindelijk maken we de beslissende keuze en vinden we onze queen! Janneke Otten komt ons versterken en tekent op 26 februari 2013 haar contract in een bomvol Martiniplaza. Hoezo een uniek begin van je nieuwe baan?

Resultaten

De sollicitatiecampagne slaat enorm aan en we constateren 3800% stijging van social media exposure! Tijdens het sollicitatieproces spraken we 60 topkandidaten waar we ook mooie contacten aan over hebben gehouden om mogelijk in de toekomst samen te werken. We ontvingen geweldig leuke ideeën van sollicitanten voor Kirra en ook zienswijzen op hoe we Kirra kunnen ontwikkelen. Daarnaast werden we naar aanleiding van deze campagne onverwacht uitgenodigd om op een ondernemersbijeenkomst te komen spreken over vernieuwend ondernemen. Ook kwamen we met zowel de campagne als het tekenen van het contract in Martiniplaza in het Dagblad van het Noorden, in drie regio's! Tenslotte is het eindresultaat, de film van de gehele campagne, ook klaar en kunnen we iedereen laten zien wie Kirra is.

Bekijk de video (nog een keer)

meer Kirra